Vett och etikett

Det finns många traditioner och "vett och etikett"-regler man bör känna till både när man planerar och när man ska gå på bröllop. Det är inte alltid så lätt att veta vilken sida man ska sitta på i kyrkan, hur gäster ska placeras och vilka kläder man ska undvika. Därför startar jag kategorin med samma namn för att reda ut ett och annat jag själv har funderat över.

En sak är säker, vissa av dessa regler kommer vi frångå helt och hållet och andra kommer vi hålla fast vid. Exempelvis etikettregeln att gifta och sambos inte ska sitta vid varandra kommer vi slopa helt och hållet då det är viktigare för oss att gästerna har det roligt tillsammans. Visst är det roligt att lära känna nya människor, men det uppskattas inte alltid då situationen lätt kan känns påtvingad.

På vårt bröllop kommer vi ha klädkoden kavaj. Vad innebär då detta? Enligt etikettgurun Magdalena Ribbing innebär det:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. (Givetvis går det bra då det är ett sommarbröllop)

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym". En kvinna har en knäkort eller aningen längre festfin klänning eller kjol med överdel som är festbetonad men inte axelbar. Färg valfri, inklusive rött, men inte helt svart eller helt vitt eftersom det är bröllop."

Det känns perfekt för oss, speciellt då vi vill ha ett avslappnat och fint sommarbröllop med våra nära och kära. Men varför ha klädkod överhuvudtaget? Det är till för att skapa en gemenskap bland gästerna och för att folk inte ska behöva fundera på vad som är okej. Jobbigt att komma i frack om de andra har kostym och vice versa om ni förstår vad jag menar.


Foto: Kingmagazine.se

Kommentarer ♥
Postat av: Sandra

Jag planerar mitt bröllop oxå=) Inte för kille friat men snart kanske och ja, han vet om mina planeringar=)

Men jag vill nog inte att folk (tjejer) har helröda kläder, helgula eller svart eller vitt såklart... Men man kanske blir snällare på den fronten sen=S

2011-03-21 @ 09:41:45
URL: http://snowihte.blogg.se/
Postat av: Sandra | Weddingbells

Sandra:

Det skadar aldrig att planera ändå för det är ju så roligt! Jag tror inte någon kommer komma i helrött ändå, men varför inte helgula kläder? Blev nyfiken, tänkte om det har någon särskild betydelse :)

2011-03-24 @ 00:29:15
URL: http://weddingbells.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: